arrow_drop_up arrow_drop_down

Wat staat er in de boekenkast van een persuasive copywriter?

“Hi Martin, als ik mijzelf wil ontwikkelen tot persuasive copywriter of conversie specialist? Welke 10 boeken moeten dan in mijn boekenkast staan?”.  Deze vraag hoor ik de laatste tijd vaak. Nou, hier komt ie. Oh ja, en laten we meteen wat afspreken ;-). Maak van elk boek een doe-boek. Het lezen van een boek is maar 10% van de leercurve. Je leert namelijk het meest (70%) door te doen. 

1. Ok, first things first

Je begint altijd met je business model. Waar krijg jij energie van, en – zeker in deze tijden – zit je business model nog goed in elkaar of moet het business model op de schop en is het tijd voor nieuwe verdienmodellen? Het boek business model generatie helpt je door jezelf de juiste vragen te stellen de juiste antwoorden te vinden. Veel bedrijven moeten zich nu opnieuw uitvinden.  Business model generatie het boek om je business (opnieuw) uit te vinden en waarde propositie ontwerp: het boek dat je helpt om echt in de huid van je klant te kruipen.

2 en 3. Is je business model helder?

Mooi! Lees dan de bijbel van Steve Krug. Zorg dat je een frictieloze (mobiele) website hebt, waar een bezoeker als in een limousine naar de bedankpagina rijdt. Praat met je klanten. Ga in dialoog. Juist nu in tijden van corona moet je in gesprek gaan met je klant en begrijpen wat er bij ze leeft. Als jij (eerder dan de concurrent) weet wat de behoefte is van je klant, kun jij de juiste belofte maken. Behoefte, belofte, bewijs, beïnvloeding. Test met je klanten. Je hebt maar 5 mensen nodig die 80% van je problemen blootleggen. Ken je cijfers, duik in Google Analytics. Ga in dialoog en observeer je klanten om drempels weg te halen. Don’t make me Think, revisited: de bijbel voor usability van Steve Krug. Een ander boek van Steve Krug is Rocket surgery made easy: een handig naslagwerk voor user testen van Steve Krug, maar deze valt net buiten de Top 10.  Hoe dan ook Steve Krug is toch echt wel de eindbaas als het om UX en CRO gaat. Altijd de gebruiker is de “drivers seat”.

4. Is je website klaar! Ja, kan niet :-), een website is nooit af

Ok! Dan komt het nu aan om bezoekers naar je website te krijgen. Snappen wat je doet en focus op het genereren van traffic naar je website. Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren leggen in deze kilo-knaller haarfijn uit hoe dat werkt. En raad eens wie het voorwoord mocht schrijven 🙂

De Online Marketing Tornado! Blauwdruk voor een wervelende online business door Tonny Loorbach en Martijn van Tongeren. Het boek is gratis je betaalt alleen de verzendkosten. Oh ja, binnen 2,5 weken hadden de heren al meer dan 15.000 exemplaren verkocht. Hoe zo “walk your talk”, knap hoor. Zou het iets met dat voorwoord te maken hebben 🙂

5. Online marketing is Datadriven 🙂

Het vakgebied van CRO is “datadriven”. Data + persuasion = succes. “Digital Marketing Pinball” van Daniël Markus kan niet ontbreken in deze Top 10. Dit boek voorziet het AARRR model (Pirate Funnel) van hands on, praktische digital analytics. Ik was nog bezig met dit boek maar kreeg zoveel reacties in mijn mail dat ik het boek er nog eens bij heb gepakt en toen meteen in de Top10 heb gezet. Ik ga hier een doe-boek van maken, beloofd Daniël 🙂

6 en 7. Is de basis van je website op orde?

Weet je de fijne kneepjes van SEO, het organisch vindbaar zijn in Google? Mooi dan nu naar de derde stap in de conversie piramide. Online persuasion. De wereldberoemde principes van Cialdini zijn verplichte kost voor iedere marketeer en ondernemer die eerder een “ja” willen op hun verzoek. Meer orders, meer abonnees op je nieuwsbrief. Sneller van onbekende bezoekers, bekende maken. Invloed de zes wereldberoemde principes van Robert Cialdini en Pre-suasion het tweede solowerk van Robert Cialdini.

8. De succesformule voor conversie optimalisatie zit in het brein

Wist je dat 95% van de beslissingen die we nemen onbewust zijn. Leer aan de hand van gedragspsychologie hoe je bewust het onbewuste brein prikkelt. Thinking Fast and Slow is het boek van van Nobelprijs winnaar Daniel Kahneman. Een aanrader!

9. een boek vol weetjes

100 things every designer needs to know about people door Susan Weinschenk.

10. En last but not least: gedrag

Hoe je met kleine gewoontes gewenst gedrag aanleert. Sinds mei 2020 in het Nederlands onder de titel Kleine gewoontes door gedragsexpert BJ Fogg.

Lees meer over de online training waarin veel kennis uit deze boeken verwerkt is voor toepassing in teksten