Geïnspireerd door Professor Siegfried Vögele
Ik was al in de jaren 80 van de vorige eeuw gefascineerd door de kracht van tekst. Ik vond het wonderlijk wat een andere kopzin boven een direct mailbrief voor effect had. Ik was tot 1990 verkoopleider bij Vierhand Direct Marketing. Voor onze klanten organiseerden we tweedaagse seminars met Professor Siegfried Vögele. De inzichten van deze bijzondere man gaven mij het laatste zetje. Ik wilde professioneel trainer worden. Ik volgde eerst een "train de trainer" opleiding bij DOOR Praktijktrainers. Ik ging naar Duitsland om me door professor Vögele te laten trainen en ik werd part time docent bij ISBW. Toen wist ik het zeker: ik ben trainer. Ik vond het heel spannend. Ik had twee kleine kinderen, een hypotheek en ik was kostwinnaar met een goede vaste baan. Ik nam ontslag en begon samen met Rob Woelinga het Instituut voor Direct Marketing kennis (IDMK).
Eerst 17 jaar IDMK, daarna Dialoogtrainers.nl
17 jaar lang organiseerden we seminars en trainingen. Het seminar met Professor Vögele was de basis. Twee keer per jaar meer dan 100 deelnemers die twee dagen aan zijn lippen hingen. Ik was er altijd bij! Ik wist na een paar jaar precies wat er kwam. Hoe hij de spanning opbouwde. Hoe hij die zaal muisstil kreeg. Zelf gaf ik trainingen aan kleine groepen. Trainingen over het schrijven van direct mailbrieven, brochures en catalogi. In 2007 hebben we de incompany trainingen afgesplitst van IDMK en voortgezet onder de naam Dialoogtrainers.nl. De trainingen met open inschrijving onder de naam IDMK zijn voortgezet door Beeckestijn Business School. Daar geef ik nog steeds met veel plezier les.
Tot de zomer van 2024 schrijftrainer, coach en spreker
In 2014 stopte Rob Woelinga en ging ik alleen verder. Ik verzorgde trainingen en presentaties voor kleine en grote groepen door heel Europa. Ik focuste op het effect van betere teksten. Het is fenomenaal wat het effect is van een krachtige opening op een website of landingspagina. Ik geef steeds minder theorie en laat mensen meer nadenken over de kern van hun boodschap. Doen in plaats van leren! Ik zie steeds weer fantastische resultaten. Resultaten van deelnemers zijn mijn motivatie om door te gaan. Als ik een e-mailtje krijg van een cursist die schrijft "Ik ben zo blij! Al mijn lessen zitten vol", kan mijn dag niet meer stuk.
Nu nog wat coaching en een functie als reservebrein
Na de zomer van 2024 stop ik het geven van trainingen. Misschien af en toe nog een leuke presentatie op een congres of relatiedag. Sinds Etienne Donicie als derde partner bij Schrijven voor het Brein aangesloten is, heeft hij steeds meer taken van mij overgenomen. Ik word langzaamaan het reservebrein. Ik blijf een betrokken partner op de achtergrond. En ik blijf graag online coachen. Ik coach steeds met dezelfde vaste structuur. Zorg dat je lezer zichzelf of zijn behoefte herkent. Dan komt je belofte en dan het bewijs van je belofte. Na het bewijs vraag je om een reactie. Alleen die structuur doet vaak al wonderen.
En dan de boeken...
In 1996 schreef ik al samen met Rob Woelinga het boek “Verbeter uw direct-mailbrieven”. Na de 8e druk. verscheen in 2003 de opvolger: “Overtuigend & Interactief Schrijven“. Daarvan verscheen in 2011 de 3e druk. In 2009 schreef ik alleen voor Noordhoff een studieboek over online marketingcommunicatie voor het HBO: "Marketing.com". In 2011, 2014 en 2017 volgden de steeds geheel gewijzigde 2e, 3e en 4e druk.
En in november 2022 was het nieuwe boek met Martin van Kranenburg en Michel Rolvink klaar: Schrijven voor het Brein. Dit boek is voor mij de kers op de taart. In eigen beheer uitgegeven, prachtig geïllustreerd en een opmaak die de leesbaarheid écht ondersteunt. Dit is mijn beste boek. Het is gelukkig geweldig ontvangen ook. Rond de zomer van 2024 verschijnt de derde druk en zijn er dus al 6000 exemplaren verkocht.