arrow_drop_up arrow_drop_down

Schrijf betere teksten met de Dialoogmethode

Een dialoog is effectiever dan een monoloog. Dat geldt niet alleen voor gesprekken. Het is juist een belangrijke voorwaarde voor goede tekst. De Dialoogmethode van Prof. Siegfried Vögele toonde dit ruim 35 geleden al glashelder aan voor direct mail.

Schrijven is het beantwoorden van onuitgesproken lezersvragen

Met de Dialoogmethode liet Prof. Siegfried Vögele zien dat interactief communiceren gebaseerd is op het beantwoorden van onuitgesproken lezersvragen. Hij toonde aan dat mensen onbewust vragen stellen aan teksten. Als je die vragen beantwoordt krijg je dialoog. Als je die vragen negeert haakt de lezer af!

Eerst korte dialogen bij het scannen

Een online dialoog begint met het scannen van plaatjes en koppen. Pas daarna ontstaan er inhoudelijke vragen. Die beantwoord je via de tekst. Een geschreven dialoog is als een persoonlijk gesprek, waarin de lezer vragen stelt die de schrijver beantwoordt. De Dialoogmethode is juist nu actueler is dan ooit.

Je kent de vragen van je lezer al, want je roept ze zelf op!

Bedenk eerst een headline, al dan niet ondersteund door beeld. Zodra je dat hebt moet je even STIL zijn. Vraag je af welke vragen er opkomen bij iemand die jouw headline leest. Zodra je die vragen weet, weet je wat je daarna moet schrijven. Namelijk het antwoord op die vragen. Jouw vervolgtekst roept waarschijnlijk ook weer vragen op. Als dat zo is, beantwoord je die ook.

dialoogmethode-schrijvenAls de lezer geen vragen meer heeft, is je tekst af

Als de lezer geen vragen meer heeft, stopt hij met lezen. Dus het maakt niet uit wat jij allemaal nog wilt schrijven. Het wordt niet meer gelezen. Sterker nog: het zorgt ervoor dat de lezer minder snel de antwoorden op zijn vragen ziet. Vergeet “compleet willen zijn”. Het gaat er immers niet om wat jij wilt schrijven, maar wat de lezer wil weten.

Het beeld van je tekst geeft ook een boodschap

De lay-out van je tekst is op zichzelf ook een beeld. Een tekstblok van meer dan vijf regels met lange zinnen over de volle breedte van een blad of scherm, stuurt als eerste onbewuste boodschap: “het kost tijd en moeite om mij te lezen. Ik ben ingewikkeld”. Ook al staat in deze tekst zelf heel duidelijk dat jouw product makkelijk te bedienen is. Het leed is al geschied. Het beeld van je lange tekst heeft je onbewuste brein al geassocieerd met “ingewikkeld” en “moeilijk”.

Als jij beter wilt leren schrijven, is het vooral belangrijk dat je begrijpt hoe mensen lezen. Op een website lees je heel anders dan in een boek. Als je eenmaal weet hoe mensen lezen, ga je vanzelf anders schrijven.

Ik wens je veel dialoog in jouw teksten.

In de training Schrijven voor het brein leer je waar en wanneer je maar wilt hoe je teksten veel wervender maakt.

Auteur: Wim van der Mark