arrow_drop_up arrow_drop_down

Het verhaal van Wim

Lees het hier het verhaal over hun ontmoeting, plannen voor een boek. Het boek dat een online training werd. En een online training die een community werd. 

Toen Martin me belde had ik hem twee keer ontmoet bij Beeckestijn. We hadden een vage afspraak staan om elkaar eens te bellen. En Martin belde. "Zullen we samen een boek schrijven? Ik heb al een titel: Schrijven voor het brein". Ik zei spontaan ja. Ik wilde  al lang een nieuw boek  schrijven. Mijn laatste boek was een studieboek voor het HBO. En  ik wilde wel weer eens een gewoon boek schrijven. Mijn laatste gewone boek was alweer van 2011. Dat schreef ik samen met Rob Woelinga. Om alleen te schrijven heb ik een uitgever nodig die me opjut. Samen met Martin leek het me een leuk project. Martin is een goeie enthousiaste docent en hij is aanvullend aan mij. 

 

Aanvullende persoonlijkheid

Ik vind iemand aanvullend als hij behoorlijk van mij verschilt. Niet alleen qua vakkennis, vooral qua persoonlijkheid. Wat de verschillen zijn? Luister maar naar onze online trainingen. Hoe we het opbouwen, de spreekstijl, taalgebruik. Je ziet het vanzelf. Als jij je in MBTI verdiept hebt, zie je de kleurverschillen direct. Als je de verschillen niet ziet, verdiep je dan eens in MBTI. Dat kan in de online training met Community premium. Je teksten worden er echt beter van. Ik werk graag met mensen die van mij verschillen. Dan leer ik meer. Van verschillen kansen maken, moet je wel als overeenkomst hebben.

 

Verschillende kaders

Martin heeft zich helemaal gespecialiseerd in de beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Daar  heb ik me ook behoorlijk in verdiept, maar mijn basis is gevormd door Professor Siegfried Vögele. Ergens rond 1985 hoorde ik hem voor bij het direct marketing congres in Montreux. Hij legde uit hoe mensen kijken voordat ze lezen, wat ze eerst zien en dat ze onbewust vragen stellen aan tekst. Alles “gründlich” onderbouwd met bewijs uit de praktijk: direct mail campagnes die veel meer response opleverden. Conversie heette toen nog responsešŸ˜Š. Het jaar erna haalden Rob Woelinga en ik Vögele naar Nederland. Met 100 gerichte direct mail brieven aan grote mailorderbedrijven, banken, verzekeraars en goede doelen boekten we meer dan 150 deelnemers die bijna ƒ 3.000,- per persoon betaalden. Dit heeft mijn verdere carrière volledig bepaald. In 1990 begonnen Rob en ik het IDMK. We schreven boeken en organiseerden allerlei trainingen over direct marketing. Uiteraard met de Vögele-principes als basis. We hebben meer dan 20 tweedaagse seminars met hem georganiseerd. Die heb ik allemaal gevolgd. We werkten samen met instituten uit heel Europa die ook Vögele seminars organiseerden. Zo werd de Dialoogmethode een begrip in de jaren ’90. Het is tot op de dag van vandaag mijn basis om naar tekst te kijken.

Als je je lezers niet op gevoelsniveau raakt met je tekst, gebeurt er weinig. Zodra de lezer zichzelf herkent in je tekst, staat hij open voor je belofte. Als je dan om een reactie vraagt, ben je er bijna. Alleen nog je belofte bewijzen en onzekerheid wegnemen.

 

Van boek naar community

Het boek waar alles mee begon, werd een online training. Daarna een community. Het boek komt er natuurlijk ook nog. Terwijl ik dit schrijf hebben we allebei al een aantal video’s opgenomen. De taakverdeling krijgt automatisch vorm. Wat de één laat liggen pakt de ander op. We hebben uiteraard overlap in onze trainingen, maar die overlap halen we er op een natuurlijke manier uit. 

 

Samen groei je sneller

We hebben ook al samen trainingen gegeven en maken daardoor allebei een groeispurt door. Elke dag leren je leven lang. Ik gun het iedereen. En vooral je eigen overtuigingen kritisch blijven bevragen, anders lukt het niet. Heel veel succes met je teksten.