Het verhaal van Wim van der Mark

Gedreven spreker, schrijftrainer en auteur voor meer succes met teksten

Geïnspireerd door Professor Siegfried Vögele

Ik was al in de jaren 80 van de vorige eeuw gefascineerd door de kracht van tekst. Ik vond het wonderlijk wat een andere kopzin boven een direct mailbrief voor effect had. Ik was tot 1990 verkoopleider bij Vierhand Direct Marketing. Voor onze klanten organiseerden we tweedaagse seminars met Professor Siegfried Vögele. De inzichten van deze bijzondere man gaven mij het laatste zetje. Ik wilde professioneel trainer worden. Ik volgde eerst een "train de trainer" opleiding bij DOOR Praktijktrainers. Ik ging naar Duitsland om me door professor Vögele te laten trainen en ik werd part time docent bij ISBW. Toen wist ik het zeker: ik ben trainer. Ik vond het heel spannend. Ik had twee kleine kinderen, een hypotheek en ik was kostwinnaar met een goede vaste baan. Ik nam ontslag en begon samen met Rob Woelinga het Instituut voor Direct Marketing kennis (IDMK).


Eerst 17 jaar IDMK, daarna Dialoogtrainers.nl

17 jaar lang organiseerden we seminars en trainingen. Het seminar met Professor Vögele was de basis. Twee keer per jaar meer dan 100 deelnemers die twee dagen aan zijn lippen hingen. Ik was er altijd bij! Ik wist na een paar jaar precies wat er kwam. Hoe hij de spanning opbouwde. Hoe hij die zaal muisstil kreeg. Zelf gaf ik trainingen aan kleine groepen. Trainingen over het schrijven van direct mailbrieven, brochures en catalogi. In 2007 hebben we de incompany trainingen afgesplitst van IDMK en voortgezet onder de naam Dialoogtrainers.nl. De trainingen met open inschrijving onder de naam IDMK zijn voortgezet door Beeckestijn Business School. Daar geef ik nog steeds met veel plezier les.  


Tot de zomer van 2024 schrijftrainer, coach en spreker

In 2014 stopte Rob Woelinga en ging ik alleen verder. Ik verzorgde trainingen en presentaties voor kleine en grote groepen door heel Europa. Ik focuste op het effect van  betere teksten. Het is fenomenaal wat het effect is  van een krachtige opening op een website of landingspagina. Ik geef steeds minder theorie en laat mensen meer nadenken over de kern van hun boodschap. Doen in plaats van leren! Ik zie steeds weer fantastische resultaten. Resultaten van deelnemers zijn mijn motivatie om door te gaan. Als ik een e-mailtje krijg van een cursist die schrijft "Ik ben zo blij! Al mijn lessen zitten vol", kan mijn dag niet meer stuk. 


Nu nog wat  coaching en een functie als reservebrein

Na de zomer van 2024 stop ik het geven van trainingen. Misschien af en toe nog een leuke presentatie op een congres of relatiesdag.  Sinds Etienne Donicie als derde partner bij Schrijven voor het Brein aangesloten is, heeft hij steeds meer taken van mij overgenomen. Ik word langzaamaan het reservebrein. Ik blijf een betrokken partner op de achtergrond. En ik blijf graag online coachen. Ik coach steeds met dezelfde vaste structuur. Zorg  dat je lezer zichzelf of zijn behoefte herkent. Dan komt je belofte en dan het bewijs van je belofte. Na het bewijs vraag je om een reactie. Alleen die structuur doet vaak al wonderen.    


En dan het boek nog...

In 1996 schreef ik al samen met Rob Woelinga het boek “Verbeter uw direct-mailbrieven”. Hiervan verscheen in 2001 de 8e en laatste druk. In 2003 schreven we de opvolger: “Overtuigend & Interactief Schrijven“. Daarvan verscheen in 2011 de 3e gewijzigde druk. In 2009 schreef ik alleen voor Noordhoff een studieboek over online marketingcommunicatie voor het HBO: "Marketing.com". In 2011, 2014 en 2017 volgden de steeds geheel gewijzigde 2e, 3e en 4e druk.

En in november 2022 was het nieuwe boek met Martin van Kranenburg en Michel Rolvink klaar: Schrijven voor het Brein. Dit boek is voor mij de kers op de taart. In eigen beheer uitgegeven, prachtig geïllustreerd en een opmaak die de leesbaarheid écht ondersteunt. Dit is mijn beste boek. Het is gelukkig geweldig ontvangen ook. Rond de zomer van 2024 verschijnt de derde druk en zijn er dus al 6000 exemplaren verkocht. 

Kan ik je verder helpen?

Wim van der Mark

Online adviesgesprek

Stuur me vooraf je businesscase. Dat bespreken we in een voor - en na-sessie van elk 1,5 uur. Collega's zijn ook welkom.Totaalprijs voor 2 gesprekken: € 495,- 

Luister mijn podcast

Daan Schmidt van Story Brand interviewt mij over de principes Professor Vögele. 

Essentiële lessen uit de Direct Marketing tijd, maar dan in een digitaal jasje.  

Heb je een vraag?

Heb je een training of presentatie gevolgd en zit je nog met een vraag. Stel hem gewoon. Plan een videocall of mail naar wim@schrijvenvoorhetbrein.nl.

"Wim maakte indruk op ons tijdens het AI-event van Double Smart en Google. In zijn presentatie over neuromarketing deelde hij boeiende inzichten, zoals het belang van winst- en verliestaal. In een persoonlijke sessie twee weken later mochten wij Wim het hemd van zijn lijf vragen en deelde hij vanuit zijn expertise concrete verbeterpunten voor onze website en e-mail funnels. Vaak zat dit hem in kleine dingen, die je met een frisse blik er zo uit pikt. Kortom, Wim is dé expert die je nodig hebt voor inspiratie en een frisse kijk op conversiegericht en overtuigend schrijven!"

Michaël Oei, Fashion pioneer; Directeur Michael & Giso

59 minuten inspiratie

In dit webinar van Clever Campus krijg je concrete tips om je conversie  te verbeteren. Alleen met tekst.

Na het kijken kun jij vrijwel zeker ook wel iets aanpassen.