arrow_drop_up arrow_drop_down

Het verhaal van Martin

Lees het hier het verhaal over hun ontmoeting, plannen voor een boek. Het boek dat een online training werd. En een  online training die een community werd. 

Voorjaar 2019. Ik mocht spreken op een online marketing evenement. Ik zag de lijst met sprekers en in de middag stond Wim van der Mark op het programma. Hmm, daar had ik al meer van gehoord. Ik had zelfs een van zijn boeken gelezen en had hem altijd al een keer aan het werk willen zien. Mooi dus! Nu had ik nog meer zin in het event. Eerst zelf aan de bak en daarna plaatsgenomen in de zaal. Het was een volle zaal en Wim ging meteen los. Prachtige verhalen, met veel praktijkvoorbeelden, over de kracht van tekst.  Wim vertelde over zijn ervaring als "direct copywriter". Dat hij jaren heeft samengewerkt met professor Siegfried Vögele. Wie? Ik had veel over invloed en beïnvloeden gelezen, maar nog nooit over deze man gehoord. Ik was nog meer gefocust dan ooit. Hier wilde, hier moest ik meer over weten.


Zullen we er een online  community van maken

" Hi Wim, wat een goed verhaal. Ik zal je eerlijk bekennen, ik had nog nooit over de dialoog methode van Vögele gehoord. Gaaf! Zullen we een keer afspreken en  verder praten over online invloed en beïnvloeden en rol van tekst daarin? " Daarna volgde er meer en meer gesprekken. Elk gesprek was een feest. Onze aanpak had zoveel overeenkomsten en  elke keer leerde we van elkaar. "Wim, waarom gaan we niet samen een boek schrijven? Doen we, zei Wim. Plannen en mooie initiatieven, je kent het wel. Maar dit voelde anders. We gingen aan de slag. Na een paar gesprekken riep ik spontaan: "Laten we er een online cursus van maken" Wim dacht misschien 3 seconden na. "Gaaf zeg!" We namen wel de tijd. We wilden echt iets goeds neerzetten. In het begin hadden we om de twee weken contact. Dan weer een stap vooruit, maar ook vaak een stap terug. Nee, dit was niet een goede indeling. We moeten de onderdelen over het "écht in de huid" van de lezer kruipen meer naar voren halen. Ja, klopt! Tuurlijk; schrijven is het beantwoorden van lezersvragen, dus ja dat onderwerp halen we naar voren. "Hi Martin, Wim hier. Waarom bouwen we er geen "community" omheen? In onze trainingen zien we dat juist de interactie met elkaar werkt. En zien doet geloven. Elke maand houden we dan  een online sessie voor de leden". Deelnemers kunnen ook aan elkaar feedback geven". Ik hoefde daar niet lang over na te denken. Ik coach en train al jaren op basis van de 10-20-70 leercurve: leren van elkaar en leren door te doen. "Ok Wim, tuurlijk. Gaan we doen"!


De Spaanse cursus

En zo volgde er dagelijkse gesprekken en was het bijschaven, schrijven, video's maken, opdrachten bedenken. Wat ik zo mooi vond (en nog steeds vind) aan alle gesprekken is dat Wim elke keer zoveel mooie voorbeelden en levenslessen deelt. Kijk dat neemt niemand mij meer af. Ik heb er zelf zoveel van geleerd en ik hoop dat jij dat ook doet. Een van de mooiste verhalen vind ik het verhaal over "de Spaanse cursus". Hierdoor snap je meteen dat jij als schrijver kan bepalen waar mensen aan denken. Dat schrijven informeren is, verleiden, beïnvloeden en lezers aanzetten tot gewenst gedrag. Wil je ook beter leren schrijven? Aan de hand van een bewezen stappenplan meer impact maken met tekst? De video van "de Spaanse cursus" zien? Meld je dan aan voor de community. 


Meld je aan als lid

Mooi! Goede keuze. Meld je vandaag aan als "lid". Dan zien we je vast ook een keer in een van de live Zoom-sessie waarbij Wim en ik live websites, blogs, landingspagina's en marketingteksten beoordelen. We doen maandelijks een live sessie middels onder andere de "Cialdini checklist " en de dialoog methode van Siegfried Vögele.


Ben je nog niet overtuigd? Meen je :-). Lees dan hier het verhaal van Wim en meld je daarna alsnog aan.