Wil je meer bezoekers verleiden, overtuigen en aanzetten tot actie?
Ja? Mooi. Natuurlijk gebruik je al de bewezen beïnvloedingsprincipes van Cialdini in je marketing- en conversieoptimalisatie. Maar hoe vertaal je de principes naar de juiste woorden? Woorden die direct de juiste associatie en emotie oproepen. Die bewust het onbewuste brein beïnvloeden voor meer online succes.
De psychologie van beïnvloeden met tekst
De juiste woorden op het juiste moment voor het juiste segment. Copywriting is essentieel voor het verhogen van je conversie voor websites, marketing automation, zoekmachinemarketing, personalisatie en social media. Uit recent onderzoek van Unbounce blijkt dat tekst met 28% de belangrijkste factor is voor conversie. Twee keer belangrijker dan design. Unbounce is een wereldwijd landingspagina en e-commerce platform. Voor dit onderzoek zijn meer dan 4.000 landingspagina’s geanalyseerd.
Gebruik powerwords voor meer sociaal bewijs in tekst
Sociale bewijskracht is één van de krachtigste principes van Cialdini om eerder een 'ja' te krijgen op jouw verzoek. Maar hoe vertaal je sociale bewijskracht in tekst? Gebruik hiervoor de Cialdini social proof powerwords:
"populair"; "gewild"; "favoriet"; "veel gekozen"; "meest gekozen"; "veel verkocht"; "veel gevraagd"; "wegens succes verlengd"; "anderen bekeken ook"; "anderen kochten ook"; "meest bekeken"; "best gewaardeerd" of "als beste beoordeeld door"
Met deze powerwords speel je bewust in op het onbewuste brein. Het deel van het brein dat verantwoordelijk is voor 95% van je conversie, leads of aanvragen. Dus voordat je je tekst live zet: maak tekst krachtiger met de Cialdini powerwords.
Het woord “populair” associeert ons brein met sociaal bewijs.
Als veel anderen het kopen, tja dan zal het wel goed zijn.
Gebruik de Cialdini powerwords om je tekst verleidelijker en overtuigender te maken. Laat je verrassen door het effect ervan. Probeer het gewoon eens uit. Een overzicht van de Cialdini powerwords voor alle principes kun je direct gratis downloaden.
Verleiden met tekst in alle stappen van de funnel
Het domein van een copywriter raakt echt alle stappen van de klantreis:
- Microcopy onder een call-to-action om onzekerheid weg te nemen.
- Een Hobson+1 (tweede keuze) toevoegen om een keuze af te dwingen.
- Een peak-end-rule op je bedankpagina.
- Een onweerstaanbare onderwerpregel voor een nieuwsbrief.
Kortom, conversiegerichte teksten die van zoekers, boekers maken en van kijkers kopers.
Het optimaliseren van teksten geldt ook voor servicegerichte teksten. Je wilt tenslotte geen onnodige vragen. Copy is de belangrijkste aanjager voor online succes en tevreden klanten.
Zet copy structureel op de agenda
Het werkt als je tekst structureel op de agenda zet. Samen met je collega’s kun je je website, mailings, social mediaberichten optimaliseren. Meer impact, klanten en omzet. Dit is een kwestie van teksten beter afstemmen op verschillende segmenten. Teksten van je belangrijkste pagina’s stap voor stap doornemen vanuit de ogen van je klanten. Dit allemaal zonder tussenkomst van IT. Doen is leren. En hoe langer je wacht, hoe minder je leert en converteert.
Meer weten? Of aan de slag met je eigen tekst?
Wil je net als onze 1500+ deelnemers ook aan de slag met conversiegericht schrijven? Bekijk dan de training.