Sociaal bewijs in tekst om sneller een JA te krijgen van je lezer

Sociaal bewijs in tekst: het belangrijkste principe van Cialdini 

Het belangrijkste principe van Cialdini om eerder een” “ja” te krijgen op jouw verzoek is sociale bewijskracht. We zijn tenslotte kuddedieren en zeker in situaties waarin we een beslissing moeten nemen of in een situatie waarin we ons onzeker voelen dan laten we ons leiden door wat anderen. Vooral  door wat gelijkgestemden doen. Je hebt het vast wel eens meegemaakt dat je door de stad loopt en er kijkt een groep mensen met zijn allen naar een bepaalde plek, wat doe je dan automatisch? Precies, je kijkt mee om te ontdekken waar iedereen op dat moment naar kijkt.

Zorg dat je beste argumenten in de reviews staan

14% vertrouwt de argumenten van de afzender. 70% de argumenten van anderen. Dus waar moeten je beste argumenten staan? Precies, inde reviews. Als je de juiste vragen stelt aan je klanten, krijg je beste reviews. Vraag naar resultaten. Niet naar wat ze van je vinden. Wij waren wat blij met de uitspraak van Marenthe de Bruijne die zei dat zij een website wilde waar ze trots op was. Die review gaf ons een een argument dat wij zelf niet zo gemakkelijk geloofwaardig kunnen gebruiken.

Getallen zetten het brein in werking.

Ik weet nog in de tijd dat ik voor Micazu werkte. Door te vermelden dat al meer dan zoveel duizend huiseigenaren succesvol verhuren dan is dat de beste vorm van bewijs. Andere voorbeelden ….

Hoe vertaal je sociaal bewijs naar tekst?

Je wil meer leren in hoe je bewust het onbewuste brein kan verleiden. Het deel van het brein dat verantwoordelijk is voor 95% van de beslissingen die je lezers nemen. Social proof is hierbij een van de sterkste principes. Maar hoe vertaal je je inzicht naar een concrete verbeteringen. Na vandaag ga je ook geen teksten meer schrijven maar persuasive teksten. Teksten die het onbewuste brein meteen in de juiste emotie zetten. Om je hier alvast verder mee te helpen hebben we aan aantal woorden op een rij gezet. Gebruik die als je je tekst gaat fijn slijpen.

Dit zijn woorden zoals.

  • populair
  • gewild
  • favoriet
  • veel gekozen
  • meest gekozen
  • veel verkocht
  • veel gevraagd
  • wegens succes verlengd
  • anderen bekeken ook

Sociaal bewijs werkt bij elk persoonlijkheidstype

Niet iedere bezoeker leest op dezelfde manier je tekst of landingspagina. Je hebt snelle – en langzame beslissers. Beslissers op emotie en op ratio. Social proof is zo’n sterk principe dat je dit voor elke type bezoeker inzet. Vooral de humanistische bezoeker (de langzame bezoeker op basis van emotie) vindt het belangrijk om te weten wat anderen zeggen. De methodische bezoeker concentreert zich weer op het bewijs dat er van uitgaat. Als je social proof optimaal wilt benutten, gebruikt het dan boven in je tekst kort en onderin uitgebreid.

En omdat 70% van je lezers argumenten in de reviews belangrijk vindt dan jouw argumenten, zet je de beste argumenten in je reviews.

Lees meer over de online training als je ook aan de slag wilt met je teksten

arrow_drop_up arrow_drop_down