Het verhaal van Wim van der Mark

Gedreven spreker, schrijftrainer en auteur

Wim van der Mark

Geïnspireerd door Professor Siegfried Vögele

Ik was al in de jaren 80 van de vorige eeuw gefascineerd door de kracht van tekst. Ik vond het wonderlijk wat een andere kopzin boven een direct mailbrief voor effect had. Ik was tot 1990 verkoopleider bij Vierhand Direct Marketing. Voor onze klanten organiseerden we tweedaagse seminars met Professor Siegfried Vögele. De inzichten van deze bijzondere man gaven mij het laatste zetje. Ik wilde professioneel trainer worden. Ik nam ontslag en begon samen met Rob Woelinga het Instituut voor Direct Marketing kennis (IDMK).


Eerst 17 jaar IDMK, daarna Dialoogtrainers.nl

17 jaar lang organiseerden we seminars en trainingen. Het seminar met Professor Vögele was de basis. Twee keer per jaar meer dan 100 deelnemers die twee dagen aan zijn lippen hingen. Zelf gaven Rob en ik trainingen aan kleine groepen. Trainingen over het schrijven van direct mailbrieven, brochures en catalogi. In 2007 hebben we de incompany trainingen afgesplitst van IDMK en voortgezet onder de naam Dialoogtrainers.nl. De trainingen met open inschrijving onder de naam IDMK zijn voortgezet door Beeckestijn Business School. Daar heb ik nog jarenlang  met veel plezier lesgegeven.  

Zes jaar solo schrijftrainer, coach en spreker

In 2014 stopte Rob Woelinga en ging ik alleen verder. Ik verzorgde trainingen en presentaties voor kleine en grote groepen door heel Europa. Ik ging steeds minder theorie geven en liet mensen meer zelf nadenken over de kern van hun boodschap. Doen in plaats van leren! Ik zag fantastische resultaten. Resultaten van blije deelnemers waren mijn motivatie om door te gaan. 

Toen kwam Schrijven voor het Brein

In maart 2020, direct na de lockdown, ging ik met Martin van Kranenburg aan de slag met Schrijven voor het Brein. In september was de training klaar voor de proefcursisten. En eind november ging Schrijven voor het Brein live op mijn 66e verjaardag.  Ik had helemaal niet verwacht dat de e-learning  zou uitgroeien tot een trainingsinstituut met meer dan 3000 klanten en 150 teams. Dus ik gaf al snel aan dat er een derde partner moest komen om mij op te volgen. Martin wilde iemand met een 'copywriting-profiel'. Dus kwam Etienne Donicie 1 mei 2022 als derde partner bij Schrijven voor het Brein. Een geweldige aanvulling. En ik bleef zelf  lekker meedoen. Er was werk genoeg voor drie partners.

Ziek

In april 2024, hoorde ik dat ik een agressieve vorm van prostaatkanker had en direct behandeld moest worden. Een schokkende deja vu. In 2015 heb ik namelijk al keelkanker gehad. Destijds kreeg ik 35 bestralingen en een pittige chemokuur. Nu waren het ‘maar’ 25 bestralingen in combinatie met hormoontherapie. Op 28 september hoorde ik dat alle kankercellen verdwenen waren. Ik ben weer genezen en vier het leven.
Toen had ik al besloten dat ik zou stoppen. Op 8 oktober gaf ik mijn allerlaatste schrijftraining. Etienne had de eerste twee modules van de e-learning al helemaal opnieuw ingesproken. Dat waren eerst mijn lessen. Inmiddels heeft hij al mijn taken en trainingen overgenomen. In module 5 van de e-learning hoor je voorlopig mijn stem nog. Ik ben van plan om nog af en toe aan te sluiten bij een webinar en blijf als adviseur bij Schrijven voor het Brein betrokken.

Wat ik ga doen?

Ik weet het nog niet, al wordt de richting wel wat duidelijker. Ik ben kwetsbaarder geworden. En dat voelt heel goed. Kwetsbaarheid verbindt. Ik heb daar al een eerste workshop over gegeven. Dat was meer dan bijzonder. Verder ben ik gefascineerd door de Genekeys. Dat zijn 64 oeroude codes die de menselijke bewustzijnstoestanden beschrijven, met inspirerende ontwikkelingsmogelijkheden voor jou als individu en voor de mensheid.

Ik wacht af wat er verder op me af komt. Alles is goed.

Twee podcasts

Logo Story Brand

De podcast over de Dialoogmethode

Daan Schmidt van Story Brand interviewt mij over de principes Professor Siegfried Vögele

Essentiële lessen uit de Direct Marketing tijd in een digitaal jasje.  

Logo Story Brand

De podcast over de reden van mijn vertrek

Daan Schmidt van Story Brand interviewt mij opnieuw.
Over verkoop, marketing en lesgeven. Ik  heb ook ook verteld wat er gebeurt als je twee keer kanker krijgt.