Leren met de 10-20-70 leercurve

Wil je betere teksten leren schrijven. Teksten die mensen helemaal uitlezen. Teksten die heel duidelijk zijn en waar op gereageerd wordt. Ga dan leren met de 10-20-70 leercurve.

Anders en beter gaan schrijven vraagt meer dan alleen nieuwe dingen leren

Zodra je iets anders wilt gaan doen dan je gewend bent, loop je de kans jezelf in de maling te nemen. Dat doen we vaker met goede voornemens. Het goede nieuws is dat beter gaan schrijven makkelijker is, omdat het resultaat van wat je schrijft direct zichtbaar is. Snelle resultaten, daar houdt het onbewuste brein van. Maar..

…om succes te hebben moet je meer doen dan lessen volgen.

De 10-20-70 leercurve gaat over leren, inzichten delen en echt schrijven

  • Je haalt 10% van het resultaat van de training met het volgen van de lessen
  • Je kennis delen met anderen is 20% van je resultaat
  • Het schrijven zelf  is voor 70% verantwoordelijk voor je succes

In alle lessen zitten 10-20-70 leercurve elementen

Elke les focust op één onderwerp. Elke les bevat voorbeelden uit de praktijk die je aan het denken zetten. Elke module bevat een werkblad om in te vullen. Dat werkblad dwingt je om je in te leven in de lezer en na te denken over wat je wilt bereiken. Nadenken vanuit jouw perspectief en vanuit het perspectief van je lezer. Deel je inzichten met collega’s, andere ondernemers of andere cursisten die ook met deze materie bezig zijn. Je ontmoet andere cursisten bij de masterclasses copy die we elke drie maanden geven.

Wil je alles uit de training halen?

Houd dan de volgende verhouding van je tijdsbesteding aan:

  • 1 uur video’s luisteren
  • 2 uur aan de slag met de werkbladen en overleggen met collega’s of mensen in de community
  • 7 uur schrijven, opmaken, triggers toevoegen, call to actions verbeteren en redigeren

Leer van voorbeelden van andere cursisten

Bij onze online training horen vier masterclasses copy. Daarin bespreken we voorbeeldteksten van andere cursisten. Je kunt tijdens de masterclasses gemakkelijk contact leggen met andere cursisten en ervaringen delen in de community omgeven die bij de training hoort. Hierin kun je elkaar teksten voorleggen en vragen stellen. Je treft er alleen cursisten.

Geef een presentatie over je inzichten en hoe je die toepast

Het effect van je leercurve neemt enorm toe, als je aan je collega’s, directie, vakgenoten of wie dan ook een presentatie geeft over je inzichten en hoe je die toepast in je teksten. Dat heeft drie voordelen:

  1. Je brengt structuur aan in wat je leert, waardoor je het veel beter onthoudt
  2. Je investeert in commitment bij jezelf
  3. Je krijgt feedback van de mensen waaraan je presenteert

Je succes hangt voor 70% af van wat je er in de praktijk mee doet

Voor het succes van elke training geldt: plan vaste momenten in om te oefenen. Zet die in je agenda en neem afspraken met jezelf serieus. Maak elke maand de balans op. Wat was je van plan en wat heb je gedaan?

Gebruik triggers

  • Plak een Post-it op je beeldscherm
  • Maak regelmatig een to-do lijstje
  • Zeg tegen veel mensen wannéér je nieuwe tekst klaar is
  • Doe het leukste eerst: maak een dialoogschets van je tekst en overleg daarover met anderen (les 2.5)
  • Deel successen: breng simpele wijzigingen aan in call to actions (module 4) en meet hoeveel extra reacties dat oplevert, want succes motiveert

“Je kunt een paard niet laten drinken. Wel naar de drinkbak leiden”

Zo is het ook met anders gaan schrijven. Jij moet het doen. Wij leveren de eerste 10%, leiden je door de volgende 20% en helpen via triggers, e-mailings en de masterclasses met de laatste 70%. Maar schrijven doe je zelf. Het is het waard. Tekst is met 28% de belangrijkste aanjager van online succes.

Heel veel succes,

Wim van der Mark

Lees meer over de online training als je ook aan de slag wilt met je teksten

Wim schreef ook het blog E-mailings interessant houden doe je zo